Liikunta

Sanotaan, että liikunnasta tulee hyvä mieli ja olo: painon hallinta on helpompaa, monet kansantaudit tai krooniset pitkäaikaissairaudet pysyvät kurissa, yleiskunto ja toimintakyy säilyvät tai jopa paranevat. Kävelylenkin jälkeen mielikin on virkistyneempi, muisti ja keskittymiskyky parempi kuin ennen kävelylle lähtemistä! Vaikka aina ei huvittaisi lähteä liikuttamaan itseä tai toista, oheisen liikunta-osion luettuasi voit varmistua siitä, että pienikin 20 minuutin liikuntahetki saattoi olla päivän paras teko!

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että pienikin säännöllinen liikunta parantaa keskittymiskykyä, muistia, luovuutta ja voi vahvistaa oppimista ja jopa älykkyyttä! Tunnettua on, että myös stressinsietokyky on parempi niillä henkilöillä, jotka liikkuvat säännöllisesti. Liikunnalla voidaan ehkäistä myös masennusta ja jopa hoitaa lievää tai keskivaikeaa masennusta ainakin yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkkeillä! Aivotutkimuksissa on myös selvinnyt, että pienet säännölliset liikuntatuokiot hidastavat ikääntymisen merkkejä aivoissa, ja jopa tekevät aivot toiminnallisesti ja rakenteellisesti ikäistään nuoremmiksi! Eikö tässä ole jo monta mainiota järkisyytä lähteä liikkumaan? Mihin nämä kaikki liikunnalla aikaansaadut myönteiset aivoterveydelliset seikat perustuvat ja miten voin saada näitä hyötyjä itselleni tai läheiselleni pelkän liikunnan avulla? Poppakonsteja erilaisista ravintolisistä ei siis tarvita, eikä arkiliikunta maksa maltaita!

Jokaisella pitäisi olla oikeus päästä liikkumaan päivittäin.

Selvää kuitenkin on, että paikallaan oloa ja istumista kannattaa välttää: pitkäkestoinen ja toistuva istuminen on yhdistetty lyhyempään elinikään ja moniin eri sairauksiin! Jopa seisominen on parempi tapa viettää aikaa kuin istuminen: seisominen tehostaa ajattelukykyä mm. otsalohkon toimintaa ja siten keskittymiskykyä ja työmuistia. Entä ne henkilöt, jotka eivät pysty muuhun kuin istumaan ja/tai olemaan makuultaan – toivoa on; pienikin liikunnallinen aktiivisuus omien kykyjen ja voimien mukaan auttaa!

Liikuntaosiossa esitetyt asiat perustuvat valtaväestöllä tehtyihin tutkimus- ja koeasetelmiin: liikunnan vaikutuksia nimenomaa kehitysvammaisten ja harvinaissairaiden hyvinvointiin on tutkittu verrattain vähän. Liikunnan vaikutus on näillä erityisryhmiin kuuluvilla henkilöillä todennäköisesti vieläkin tärkeämpää!

Kaikki liikuntaosion tekstit ovat asiantuntijoiden tarkastamia.

Kuva 1. Aivot ja sydän rakastavat liikuntaa. Liikunta ei ole ainoastaan sydämen vaan erityisesti myös aivojen parhaaksi!

Aiheesta muualla

Päivityshistoria
Johanna Rintahaka 10.10.2017

Kuvaviitteet
Kuva ja sen käyttöoikeudet: ©Rinnekoti-Säätiö

Oliko tästä artikkelista hyötyä?